Μ.Α. Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στοχεύει στην εξειδίκευση και προετοιμασία των μελλοντικών εκπαιδευτικών, προκειμένου να είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν με επιστημονική επάρκεια και δυναμική αντίληψη τους μαθητές με διακριτά μαθησιακά και αναπτυξιακά προβλήματα, που χρειάζονται πιο εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες από πλευράς εκπαιδευτικού.

Μάθε περισσότερα για το Μεταπτυχιακό

Οι κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις του προηγούμενου αιώνα διαμόρφωσαν ένα νέο περιβάλλον βιωσιμότητας, λειτουργίας και δράσης για το σύγχρονο άνθρωπο. Έχοντας ήδη διανύσει το ένα τέταρτο, περίπου, του 21ου αιώνα, μπορούμε να επισημάνουμε ότι η νέα εποχή έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την πολυπολιτισμικότητα, τη διεθνοποίηση, την ταχύτατη παραγωγή και διακίνηση πληροφορίας, τον ανθρωπομορφισμό της τεχνολογίας, αλλά και την ανησυχία για την προσωπική ταυτότητα που αφομοιώνεται από τη μάζα, για την ποιότητα της πληροφορίας που δεν μετατρέπεται σε γνώση, για τη ρευστότητα της επαγγελματικής αποκατάστασης και για την αδυναμία πρόβλεψης παραμέτρων που θεωρούνταν σταθερές, όπως ο τόπος διαμονής και οι εργασιακές σχέσεις.

Η εκπαίδευση, ως πεδίο διαμόρφωσης των μελλοντικών πολιτών και ως εκείνος ο θεσμός που λειτουργεί υποστηρικτικά για την επιβίωση ή/και αλλαγή στον κοινωνικό προσανατολισμό, δεν μπορεί παρά να υφίσταται ανάλογες τροποποιήσεις στη δομή, στη λειτουργία, στο προφίλ των παραγόντων που την υλοποιούν, στα μέσα που χρησιμοποιούνται, στο θεωρητικό/φιλοσοφικό πλαίσιο τεκμηρίωσής της, στον προσανατολισμό της και στη στοχοθεσία της. Όροι, όπως οι δεξιότητες, η δια βίου μάθηση, η επαγγελματική εξέλιξη, η αυτό-αξιολόγηση, οι κοινότητες μάθησης, οι ψηφιακές τεχνολογίες, η υβριδική μάθηση και διδασκαλία, η συμπερίληψη, η αυτό-διοίκηση της σχολικής μονάδας, η τηλε-εκπαίδευση, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν εμπλουτίζουν, απλώς, το εκπαιδευτικό λεξιλόγιο αλλά διαμορφώνουν ένα νέο περιβάλλον μάθησης και διδασκαλίας και, κυρίως, μια νέα επαγγελματική ταυτότητα για τον εκπαιδευτικό όλων των βαθμίδων, όλων των αντικειμένων και όλων των τύπων εκπαίδευσης, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις εκάστοτε συνεχείς εξελίξεις και να είναι αποτελεσματικός.

Ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα χρειάζεται ισχυρά εργαλεία και τεχνικές ανάπτυξης και καλλιέργειας προσωπικών δεξιοτήτων, όπως η σύνδεση της θεωρίας με την πράξη, η μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη θεώρηση της μάθησης και διδασκαλίας, η αξιολόγηση της πληροφορίας, ο μετασχηματισμός της γνώσης, η διαχείριση της σχολικής μονάδας, η συνδυαστική εφαρμογή επιστημονικών και παιδαγωγικών αρχών, που θα του επιτρέψουν να νιώσει πληρότητα στην άσκηση του έργου του και κυρίως ετοιμότητα να διαχειρίζεται και να προσαρμόζεται σε κάθε επικείμενη τροποποίηση του εκπαιδευτικού πλαισίου.

Το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση σε συνδυασμό με την ποικιλία των εκδηλώσεων και των πρωτοβουλιών που παρέχονται από το Διδακτορικό πρόγραμμα (PhD) του Πανεπιστημίου μας, προσφέρει μια διαμορφωτική εμπειρία για τους φοιτητές που ενδιαφέρονται για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Χαρακτηριστικά Προγράμματος

Το πρόγραμμα στοχεύει στην εξειδίκευση και προετοιμασία των μελλοντικών εκπαιδευτικών, προκειμένου να είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν με επιστημονική επάρκεια και δυναμική αντίληψη τους μαθητές με διακριτά μαθησιακά και αναπτυξιακά προβλήματα, που χρειάζονται πιο εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες από πλευράς εκπαιδευτικού.
Το Πρόγραμμα προσφέρει στους φοιτητές τη δυνατότητα να ασχοληθούν με τις τελευταίες θεωρίες και έρευνες σχετικά με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες, ενώ εξειδικεύονται σε συγκεκριμένες μαθησιακές δυσκολίες όπως: η δυσλεξία, η δυσγραφία, η δυσορθογραφία, η δυσαριθμησία, κ.ά.
Το πρόγραμμα εμβαθύνει τις γνώσεις και την κριτική σκέψη για όσους έχουν προηγούμενη ακαδημαϊκή, προσωπική ή επαγγελματική εμπειρία στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ή και στις μαθησιακές δυσκολίες. Η συμβολή ειδικών εξασφαλίζει ισχυρή συνάφεια με την πρακτική.
Ασκώντας το επάγγελμα εντός των επαγγελματικών ηθικών αρχών και προτύπων της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, τηρώντας τους νόμους, τους κανονισμούς και τις πολιτικές που επηρεάζουν το επάγγελμα, και υποστηρίζοντας βελτιώσεις στους νόμους, τους κανονισμούς και τις πολιτικές.

Συγκεκριμένα, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών, τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα αναμένονται να είναι:

  • η εξοικείωση με προφίλ παιδιών και εφήβων που χρήζουν Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, χαρακτηριστικά ή/και κλινικά παραδείγματα ανά αναπηρία και συναφείς δυσκολίες στο γνωστικό, συμπεριφορικό και επικοινωνιακό τομέα,
  • η γνώση, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή πρακτικών και εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης, με στόχο την παρέμβαση σε ατομικό, οικογενειακό και σχολικό επίπεδο,
  • η αναβάθμιση των γνώσεων των εκπαιδευτικών στο Γενικό Σχολείο, των επαγγελματιών και των επιστημόνων Ειδικής Αγωγής, με στόχο την πρόληψη και έγκαιρη παρέμβαση,
  • η ενίσχυση των επαγγελματικών δεξιοτήτων του ειδικού, εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στις δομές Ειδικής Αγωγής και εν γένει Εκπαίδευσης,
  • η βελτίωση των κοινωνικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων όλων των ειδικοτήτων που σχετίζονται με τον χώρο της Ειδικής Αγωγής και εν γένει Εκπαίδευσης, με βάση τη φιλοσοφία της σχολικής, εκπαιδευτικής και κοινωνικής συμπερίληψης,
  • η υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία (Α.μ.Α.) και των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Α.μ.Ε.Ε.Α.) για την ομαλή μετάβασή τους προς την ενηλικίωση,
  • η υποστήριξη των εκπαιδευτικών που εργάζονται στις δομές Ειδικής Αγωγής και εν γένει Εκπαίδευσης, μέσω ενός εκσυγχρονισμένου επιμορφωτικού έργου, με έμφαση στον καθολικό σχεδιασμό για όλους.
  • Όσους επιθυμούν να υπηρετήσουν ή υπηρετούν ήδη στην Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Βρεφονηπιοκόμοι, Δάσκαλοι, Νηπιαγωγοί), και επιθυμούν να αποκτήσουν τις σχετικές γνώσεις για την Ειδική Αγωγή.
  • Πτυχιούχους Α.Ε.Ι. που έχουν τη δυνατότητα να διδάξουν γνωστικά αντικείμενα που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σπουδών της Ειδικής Αγωγής στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γενική, Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση), όπως πτυχιούχοι Φιλοσοφικών Σχολών, Σχολών Θετικών Επιστημών, Πολυτεχνικών Σχολών, Οικονομικών -Πολιτικών-Νομικών Σχολών, Ιατρικών-Νοσηλευτικών Σχολών κ.α.
  • Όσοι εργάζονται ή επρόκειτο να απασχοληθούν ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (όπως Λογοθεραπευτές, Ψυχολόγοι, Σχολικοί Νοσηλευτές, Εργοθεραπευτές, Φυσιοθεραπευτές, Κοινωνικοί Λειτουργοί).

Η διάρκεια φοίτησης στο Π.Μ.Σ. είναι τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα συμπεριλαμβανόμενης και της Πρακτικής Άσκησης. Η χρονική διάρκεια για την απόκτηση του ΔΜΣ δεν μπορεί να υπερβαίνει, σε κάθε περίπτωση, το προβλεπόμενο από το Π.Μ.Σ. διάστημα, προσαυξανόμενο κατά 2 (δύο) ακόμη διδακτικά εξάμηνα.

Το Π.Μ.Σ. ξεκινά τη λειτουργία του το Εαρινό Εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2024 – 2025 και στη συνέχεια θα ξεκινά το χειμερινό εξάμηνο εκάστου ακαδημαϊκού έτους και το εαρινό (έναρξη δύο (2) προγραμμάτων ανά ακαδημαϊκό έτος).
Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται εξ αποστάσεως (σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία). Τα προσφερόμενα μαθήματα είναι δέκα (10), με συνολικό αριθμό ECTS ενενήντα (90). Η πρακτική άσκηση αντιστοιχεί σε 30 ECTS και η διπλωματική εργασία αντιστοιχεί σε 20 ECTS.
Τα 10 μαθήματα ή η επιλογή των 8 μαθημάτων συν της Διπλωματικής εργασίας που ανατίθεται σε τριμελή επιτροπή με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος, θα διδάσκονται και θα ολοκληρώνονται στα τρία πρώτα εξάμηνα, ενώ το τέταρτο εξάμηνο αφιερώνεται αποκλειστικά στη πρακτική άσκηση 500 ωρών (200 ώρες φόρτος εργασίας μαθήματος και 300 ώρες παρακολούθηση και συμμετοχή σε παρεμβατικές δράσεις), σε δομές Ειδικής Αγωγής, Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης, Σχολικές μονάδες γενικής αγωγής που φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ΚΕΔΔΥ ή Δημόσια Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα και Τμήματα Ένταξης των Σχολικών Μονάδων κ.α. σύμφωνα με τον οδηγό πρακτικής.

Δομή Προγράμματος Σπουδών

Η δομή του προγράμματος παρουσιάζεται παρακάτω:

Δομή Προγράμματος

ECTS

1.

8 Υποχρεωτικά Μαθήματα

70

2.

2 Επιλεγόμενα Μαθήματα ή Διπλωματική Εργασία

20

3.

Πρακτική Άσκηση

30

Σύνολο Πιστωτικών Μονάδων

120

1ο Εξάμηνο

Υποχρεωτικά Μαθήματα

ECTS

1.

SPE101

Σύγχρονες Τάσεις και Προοπτικές στην Ειδική Αγωγή

Υποχρεωτικό

10

2.

SPE102

Μεθοδολογία της Έρευνας

Υποχρεωτικό

10

3.

SPE103

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

Υποχρεωτικό

10

Σύνολο Πιστωτικών Μονάδων

30

2ο Εξάμηνο

Υποχρεωτικά Μαθήματα

ECTS

1.

SPE201

Μαθησιακές Δυσκολίες και Διαταραχές Συμπεριφοράς στην Ειδική Αγωγή

Υποχρεωτικό

7

2.

SPE202

Συμπερίληψη, η Εφαρμογή της Ειδικής Αγωγής στην Πράξη

Υποχρεωτικό

8

3.

SPE203

Προγράμματα Πρόληψης, Παρέμβασης και Διαφοροποίηση Σχολικού Προγράμματος για Συμπερίληψη

Υποχρεωτικό

7

4.

SPE204

Ψυχοπαιδαγωγική στην Ειδική Αγωγή

Υποχρεωτικό

8

Σύνολο Πιστωτικών Μονάδων

30

3ο Εξάμηνο

1 Υποχρεωτικό Μάθημα και 2 Επιλεγόμενα Μαθήματα ή Διπλωματική Εργασία

ECTS

1.

SPE301

Σχολικός Εκφοβισμός και Βία

Υποχρεωτικό

10

2.

SPE302

Νευροεπιστήμες και Ειδική Αγωγή

Επιλεγόμενο

10

3.

SPE303

Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Επιλεγόμενο

10

4.

SPE304

Μουσική και Ειδική Αγωγή – Στρατηγικές Ενσωμάτωσης

Επιλεγόμενο

10

5.

SPE305

Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών και Αξιολόγηση

Επιλεγόμενο

10

6.

SPE306

Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης

Επιλεγόμενο

10

7.

SPE307

Εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας

Επιλεγόμενο

20

Σύνολο Πιστωτικών Μονάδων

30

4ο Εξάμηνο

Υποχρεωτικά Μαθήματα

ECTS

1.

SPE401

Πρακτική Άσκηση

30

Σύνολο Πιστωτικών Μονάδων

30

Συνεργασία Πανεπιστημίου Philips με Ε.Κ.Π.Α.

Η σύμπραξη μεταξύ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.) και του Πανεπιστημίου Philips Κύπρου επισφραγίστηκε με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας τον Ιούλιο του 2022 με πενταετή διάρκεια. Το Ε.Κ.Π.Α., με το κύρος και την αφοσίωση του στην ακαδημαϊκή αριστεία ως ένα από τα παλαιότερα ακαδημαϊκά ιδρύματα της Ελλάδας και το Πανεπιστήμιο Philips, με την πολυετή εμπειρία και τεχνογνωσία του εκπαιδευτικού προσωπικού του, ενώνουν τις δυνάμεις τους προς όφελος της Κοινότητας της Εκπαίδευσης με σκοπό τις αμοιβαίες επαφές και συνεργασίες μεταξύ μελών του ακαδημαϊκού και λοιπού προσωπικού, φοιτητών και εξωτερικών συνεργατών σε κάθε είδους ερευνητικά ή εκπαιδευτικά έργα, εργαστήρια και προγράμματα, μέσω της ανταλλαγής επισκέψεων με σκοπό την υλοποίηση κοινών επιστημονικών, ερευνητικών, εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων.
Μέσα από την Ιδρυματική Διακήρυξη των δύο πανεπιστημίων, ενισχύεται ακόμα περισσότερο η συνεργασία τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε διακρατικό επίπεδο. Ταυτόχρονα, η συνένωση δυνάμεων του Ε.Κ.Π.Α. και του Πανεπιστημίου Philips βάζουν την εκπαίδευση σε μια διαρκή τροχιά ανόδου που στόχο έχει να θέσει τα θεμέλια για περαιτέρω ανάπτυξη στο ερευνητικό πεδίο και στο πεδίο της διδασκαλίας, αλλά και να προετοιμάσει τους επαγγελματίες του αύριο οι οποίοι θα έχουν τα απαραίτητα εφόδια για την αγορά εργασίας.
Η ψήφος εμπιστοσύνης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.) στο Πανεπιστήμιο Philips Κύπρου αποτελεί και αναγνώριση για το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης που διαθέτει το κυπριακό εκπαιδευτικό ίδρυμα αλλά και εν γένει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Μέσα από αυτή τη συνεργασία, οι φοιτητές των δύο ακαδημαϊκών ιδρυμάτων μπορούν να απολαμβάνουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και να συνεισφέρουν στην παρεχόμενη ποιότητα της ακαδημαϊκής αριστείας, μέσω της συμμετοχής τους σε εθνικά και πανευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα.

Ανάλυση Μαθημάτων

Το μάθημα «Σύγχρονες Τάσεις και Προοπτικές στην Ειδική Αγωγή» έχει ως βασικό σκοπό την παροχή στους φοιτητές των πλέον πρόσφατων γνώσεων, ερευνών και πρακτικών που αφορούν την ειδική αγωγή. Σκοπεύει να εμβαθύνει στις σύγχρονες θεωρίες και μεθόδους, να αναλύσει τις προκλήσεις και τις προοπτικές του πεδίου και να προετοιμάσει τους φοιτητές για να εφαρμόσουν αποτελεσματικά αυτές τις γνώσεις στην επαγγελματική τους πρακτική. Ακόμη θα γίνει ενσωμάτωση των σύγχρονων νομοθεσιών και διεθνών διακηρύξεων που διαμορφώνουν το πλαίσιο της ειδικής αγωγής και θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη Διακήρυξη της Σαλαμάνκα, καθώς και σε πρόσφατα έγγραφα της UNESCO με σκοπό να προωθηθεί η έννοια της συμπερίληψης και της ισότιμης συμμετοχής όλων των μαθητών.
Το μάθημα στοχεύει στην ενημέρωση για τις σύγχρονες έρευνες και θεωρίες ώστε, να κατανοηθούν τα πλέον πρόσφατα ερευνητικά ευρήματα και οι θεωρητικές προσεγγίσεις στην ειδική αγωγή καθώς και η ανάλυση των σύγχρονων θεωριών και των επιπτώσεών τους στη διδασκαλία και τη μάθηση των ατόμων με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στην ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής, ώστε να εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με καινοτόμες μεθόδους και τεχνικές παρέμβασης και υποστήριξης και παράλληλα να εφαρμόσουν σύγχρονες προσεγγίσεις στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πρωτοκόλλων παρέμβασης. Στην αξιολόγηση και βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών, για να αναπτυχθούν δεξιότητες από τους φοιτητές/τριες για την αξιολόγηση και τη συνεχή βελτίωση των προγραμμάτων ειδικής αγωγής καθώς και την χρήση αξιολογικών εργαλείων και τεχνικών για την παρακολούθηση της προόδου των μαθητών και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων. Στην κατανόηση των πολιτικών και των θεσμικών πλαισίων. Οι φοιτητές/τριες θα μπορούν να προβούν σε ανάλυση των σύγχρονων πολιτικών και νομοθετικών πλαισίων που διέπουν την ειδική αγωγή σε εθνικό και διεθνές επίπεδο αλλά και να κατανοήσουν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και των υποχρεώσεων των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Στην ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και δικτύωσης από τους φοιτητές/τριες ώστε, να επιτύχουν την ενίσχυση της συνεργασίας με επαγγελματίες του χώρου, γονείς και άλλους φορείς για την αποτελεσματική υποστήριξη των ατόμων με αναπηρίες και επιπρόσθετα να δημιουργήσουν δίκτυο υποστήριξης και ανταλλαγής καλών πρακτικών. Τέλος στην αντιμετώπιση των προκλήσεων και των προοπτικών ώστε, να μπορούν να εξετάσουν οι φοιτητές/τριες τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ειδική αγωγή, όπως η ενσωμάτωση της τεχνολογίας και οι αλλαγές στις κοινωνικές αντιλήψεις καθώς και να αναγνωρίσουν τις προοπτικές για την εξέλιξη του πεδίου και των ευκαιριών για επαγγελματική ανάπτυξη.

Ο σκοπός αυτού του μαθήματος είναι να διδαχθούν οι βασικές αρχές μεθοδολογίας της έρευνας και στατιστικής, ώστε να είναι δυνατός ο κατάλληλος σχεδιασμός και πραγμάτωση εμπειρικών μελετών στο στάδιο της διπλωματικής εργασίας. Συγκεκριμένα, θα διδαχθούν οι παρακάτω έννοιες: α. Εισαγωγή σε βασικές έννοιες μεθοδολογίας και στατιστικής, είδη μεταβλητών, μέτρηση κεντρικής τάσης, κανονική κατανομή. β. Πειραματικοί ερευνητικοί σχεδιασμοί ομάδων, αλληλεπιδράσεις. γ. Πειραματικοί σχεδιασμοί ερευνητικών σχεδίων. δ. Δημιουργία εργαλείων μέτρησης, αξιολόγηση της αξιοπιστίας της μέτρησης. ε. Αξιολόγηση της εγκυρότητας της μέτρησης. στ. Ανάλυση εμπειρικού άρθρου. ζ. Δειγματοληψία. η. Η διαδικασία του ελέγχου υποθέσεων με το κριτήριο t. θ. Συγκρίσεις ομάδων με την ανάλυση διακύμανσης. ι. Ερευνητικοί σχεδιασμοί με πολλές ανεξάρτητες μεταβλητές: Παραγοντική ανάλυση διακύμανσης. ια. Απλή και πολλαπλή ανάλυση παλινδρόμησης.

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με βασικές έννοιες Κοινωνιολογίας και του κλάδου της Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, η κατανόηση των διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων που έχουν αναπτυχτεί στο επιστημονικό πεδίο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και ερμηνεύουν τις εκπαιδευτικές ανισότητες, καθώς και η ανάπτυξη της ικανότητας κριτικής προσέγγισης των ζητημάτων της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Επίσης στόχος του μαθήματος είναι να αναλυθεί η αλληλεπίδραση του θεσμού της εκπαίδευσης εντός της κοινωνικής ολότητας με τους τομείς της οικονομίας, της πολιτικής και να αναδειχθούν οι τρόποι με τους οποίους οι κοινωνικές σχέσεις καθορίζουν το χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την πρόσβαση στις διάφορες βαθμίδες της, το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων. Επιπλέον, το μάθημα υιοθετεί τη φιλοσοφία του κοινωνικού μοντέλου αναπηρίας, αναδεικνύοντας πώς οι κοινωνικές δομές και πρακτικές συμβάλλουν στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών ανισοτήτων για μαθητές με αναπηρίες. Ο στόχος είναι να αναπτυχθεί κριτική κατανόηση για το πώς οι θεσμοί μπορούν να αφαιρέσουν τα εμπόδια και να διασφαλίσουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως δυνατοτήτων. Επιπροσθέτως, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες της διαπολιτισμικότητας στο σχολικό περιβάλλον και προτείνονται τρόποι μέσω της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, ώστε να αμβλυνθούν οι διαφορές, τα αρνητικά στερεότυπα και οι προκαταλήψεις στο σύγχρονο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Στόχος του μαθήματος είναι η παροχή ολοκληρωμένου υπόβαθρου γνώσεων στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, με σκοπό την εξοικείωση των φοιτητών/-τριών με τις βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και τη θεωρητική υποδομή της, ώστε να κατανοήσουν τη σχέση της εκπαίδευσης με τους άλλους θεσμούς (οικογένεια, οικονομία κ.λπ.), τον ρόλου τους στην αναπαραγωγή και άρση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων, τα αίτια και οι συνέπειες της άνισης σχολικής επίδοσης και της σχολικής αποτυχίας καθώς και τη σύνδεση της σχολικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Ο Σκοπός του μαθήματος στο πρώτο μέρος (εβδομάδες 1-6) είναι να ορίσει και να αναλύσει τα βασικά χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών, να εμβαθύνει στο νομοθετικό πλαίσιο για τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Μ.Δ.), να παρουσιάσει αναλυτικά τα χαρακτηριστικά των βασικών τύπων των μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες. Το μάθημα επίσης στοχεύει να αναδείξει την ανάγκη συνεργασίας οικογένειας και σχολείου, προκειμένου να γίνει έγκαιρη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών και εφαρμογή εξειδικευμένων μέτρων για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας αλλά και της αυτοεικόνας του παιδιού. Επιπλέον στοχεύει αφενός να τονίσει τον ρόλο του εκπαιδευτικού στην ενίσχυση του ενδιαφέροντος, της προσοχής και της αυτοπεποίθησης του μαθητή με Μ.Δ., αφετέρου να αναδείξει τα χαρακτηριστικά της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και τους τρόπους ενίσχυσης των γνωστικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες. Θα τονιστεί ότι οι μαθησιακές δυσκολίες και οι συμπεριφορικές διαταραχές δεν είναι εγγενή χαρακτηριστικά του ατόμου, αλλά σχετίζονται με τα εμπόδια που θέτει το περιβάλλον και η κοινωνία. Με αυτή τη θεώρηση, δίνεται έμφαση στην άρση αυτών των εμποδίων μέσω της προσαρμογής της διδασκαλίας, της συνεργασίας με την οικογένεια και της διαμόρφωσης ενός σχολικού πλαισίου χωρίς αποκλεισμούς. Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος (ενότητες 7-11), στόχος είναι να οριστούν οι μορφές της προβληματικής- ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, οι εκδηλώσεις της αλλά οι συνήθεις αιτίες που πυροδοτούν την εμφάνιση τέτοιου είδους συμπεριφορών. Επίσης, προσδιορίζονται τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται για να χαρακτηριστεί μια συμπεριφορά ως «προβληματική», αλλά και οι παράγοντες που διαφοροποιούν τη «φυσιολογική» συμπεριφορά από την «προβληματική». Τέλος, αναλύονται οι δύο σημαντικότερες προσεγγίσεις αντιμετώπισης της «προβληματικής» συμπεριφοράς, η συμπεριφορική και η οικοσυστημική καθώς και εδώ, τονίζεται ο σημαντικός ρόλος του δασκάλου στον τρόπο προσέγγισης του μαθητή για την αντιμετώπιση και – γιατί όχι- την εξάλειψη της «προβληματικής» συμπεριφοράς.
Στόχος του μαθήματος είναι η παροχή ολοκληρωμένου υπόβαθρου γνώσεων στις Μαθησιακές δυσκολίες και τις διαταραχές της συμπεριφοράς. Στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με βασικές έννοιες, αρχές, χαρακτηριστικά και τεχνικές των μαθησιακών δυσκολιών, της Διαφοροποιημένης διδασκαλίας, των προβλημάτων συμπεριφοράς, των δύο διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων- συμπεριφορικής και οικοσυστημικής- που έχουν αναπτυχτεί στα για την αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς. Το μάθημα επίσης στοχεύει να αναδείξει την ανάγκη συνεργασίας οικογένειας και σχολείου, προκειμένου να γίνει έγκαιρη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών και εφαρμογή εξειδικευμένων μέτρων για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας αλλά και της αυτό-εικόνας του παιδιού. Επιπλέον στοχεύει να τονίσει τον ρόλο του εκπαιδευτικού αφενός στην ενίσχυση του ενδιαφέροντος, της προσοχής και της αυτοπεποίθησης του μαθητή με Μ.Δ., αφετέρου στον τρόπο προσέγγισης του μαθητή για την αντιμετώπιση και – γιατί όχι- την εξάλειψη της «προβληματικής» συμπεριφοράς, της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και τους τρόπους ενίσχυσης των γνωστικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες.

Η παιδαγωγική της συμπερίληψης αναφέρεται στη φιλοσοφία και τις πρακτικές που στοχεύουν στην ενσωμάτωση όλων των μαθητών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), στην κανονική ακαδημαϊκή και κοινωνική ζωή του σχολείου. Αυτή η προσέγγιση υποστηρίζει την ιδέα ότι κάθε μαθητής είναι μοναδικός και πρέπει να έχει πρόσβαση σε μια εκπαίδευση που ταιριάζει στις ανάγκες του. Αυτή η προσέγγιση στηρίζεται στο κοινωνικό μοντέλο της αναπηρίας, το οποίο εστιάζει όχι στις ιατρικές διαγνώσεις, αλλά στα εμπόδια που δημιουργεί η κοινωνία και το περιβάλλον για τους μαθητές με αναπηρίες ή ειδικές ανάγκες. Το σχολικό περιβάλλον καλείται να διασφαλίζει την ισότητα ευκαιριών, προσαρμόζοντας τις δομές του ώστε να αφαιρεί τα εμπόδια και να προάγει τη συμμετοχή όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως ικανοτήτων. Μέσα από αυτή τη φιλοσοφία, το εκπαιδευτικό σύστημα επιδιώκει να καταστήσει τη διαφορετικότητα πηγή πλούτου και μάθησης για όλους τους μαθητές, ενισχύοντας την κοινωνική δικαιοσύνη και την αποδοχή.
Ο σκοπός και οι στόχοι του μαθήματος περιλαμβάνουν την ενίσχυση της κατανόησης και της ανάληψης δράσης σχετικά με την ενσωμάτωση όλων των μαθητών, ανεξαρτήτως των ιδιαιτεροτήτων τους, στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι στόχοι του μαθήματος περιλαμβάνουν την κατανόηση της έννοιας της συμπερίληψης, την συνειδητοποίηση των προκλήσεων και των οφελών. Τις πρακτικές στρατηγικές για την υλοποίηση της συμπερίληψης, την ανάλυση πολιτικών και νομοθεσιών και τέλος την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και αναστοχασμού, ώστε να αξιολογούν κριτικά τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που προκύπτουν από τη συμπερίληψη, ενθαρρύνοντας τον αναστοχασμό για την προσαρμογή και την αναβάθμιση των πρακτικών.

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να εφοδιάσει τους συμμετέχοντες με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για τη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, που προάγει την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και τη μαθησιακή πρόοδο όλων των μαθητών, ανεξαρτήτως αναγκών ή δυνατοτήτων. Το μάθημα επικεντρώνεται στη διαχείριση κρίσεων, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, μέσα από στρατηγικές πρόληψης, παρέμβασης και διαφοροποίησης του σχολικού προγράμματος. Οι συμμετέχοντες αποκτούν εφόδια για τη δημιουργία περιβαλλόντων μάθησης που ανταποκρίνονται στις εξατομικευμένες ανάγκες των μαθητών και προάγουν τη διαφορετικότητα, ενώ εξετάζονται σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και η χρήση τεχνολογικών εργαλείων.
Οι στόχοι του μαθήματος «Προγράμματα Πρόληψης, Παρέμβασης και Διαφοροποίηση Σχολικού Προγράμματος για Συμπερίληψη» εστιάζουν στην ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων για την αποτελεσματική εφαρμογή της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και την υποστήριξη των μαθητών με διαφορετικές ανάγκες. Επικεντρώνονται επομένως στην εξέταση των θεμελιωδών θεωριών της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, όπως η οικολογική προσέγγιση και η θεωρία της αλλαγής συμπεριφοράς. Στην κατανόηση των αρχών της πρόληψης σε τρία επίπεδα: πρωτογενές, δευτερογενές και τριτογενές. Στην απόκτηση δεξιοτήτων για την εφαρμογή εξατομικευμένων παρεμβάσεων που ανταποκρίνονται στις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών. Στην εκμάθηση της διαφοροποίησης του σχολικού προγράμματος και της προσαρμογής των μεθόδων διδασκαλίας και αξιολόγησης για την προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση. Στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών. Στην αντιμετώπιση κρίσεων και διδασκαλία δεξιοτήτων επίλυσης συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον. Στην εκπαίδευση στη χρήση τεχνολογικών εργαλείων που ενισχύουν τη μάθηση και τη συμπερίληψη. Στην εξοικείωση με τις ηθικές και νομικές παραμέτρους της ειδικής αγωγής και της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και τέλος στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων και τη συνεχιζόμενη βελτίωση των προγραμμάτων.

Το περιεχόμενο του μαθήματος σχετίζεται με την έννοια και περιεχόμενο της ψυχοπαιδαγωγικής και επεκτείνεται σε ζητήματα που αφορούν την Ψυχοπαιδαγωγική στην ειδική αγωγή. Επιχειρείται μια σύγκριση με άλλους συναφείς όρους με τις θεωρητικές και ιδεολογικές προσεγγίσεις στην ψυχοπαιδαγωγική, τις θεωρίες της αγωγής και ανάπτυξης του παιδιού και του εφήβου. Ακόμη, τίθενται ζητήματα γνωστικής και κοινωνικής ανάπτυξης, πως το παιδί μαθαίνει στη σχολική ηλικία, κοινωνικοποιείται και προσαρμόζεται στο σχολικ ό περιβάλλον. Τέλος, γίνεται αναφορά στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, την διαχείριση της Πολυπολιτισμικότητας και το πως η μάθηση σχετίζεται με τις ατομικές διαφορές και την κοινωνική, συναισθηματική αγωγή και τη καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής. Ο σκοπός του μαθήματος «Ψυχοπαιδαγωγική στην Ειδική Αγωγή» είναι να προσφέρει στους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για την κατανόηση και εφαρμογή ψυχοπαιδαγωγικών θεωριών και πρακτικών στην εκπαιδευτική διαδικασία δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη στρατηγικών διδασκαλίας και υποστήριξης για μαθητές με διαφορετικές ανάγκες και ικανότητες.

Στο επίκεντρο της διδασκαλίας βρίσκεται η κοινωνική και συναισθηματική αγωγή, καθώς και η καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, ενισχύοντας τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού και προσβάσιμου μαθησιακού περιβάλλοντος για όλους τους μαθητές. Οι φοιτητές θα εμβαθύνουν στις διασυνδέσεις μεταξύ ψυχολογίας και παιδαγωγικής, με έμφαση στη διαμόρφωση αποτελεσματικών στρατηγικών διδασκαλίας και υποστήριξης μαθητών με διαφορετικές ανάγκες και ικανότητες. Στο πλαίσιο αυτό, το μάθημα εξετάζει το πώς η ειδική αγωγή και η ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη μπορούν να προσαρμοστούν και να ενσωματώσουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προάγοντας τη συμπερίληψη και την ισότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Το μάθημα στοχεύει ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν τις βασικές θεωρίες της ψυχολογίας και της παιδαγωγικής και την εφαρμογή τους στην εκπαίδευση. Να αναπτύξουν δεξιότητες αξιολόγησης και υποστήριξης μαθητών με διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες. Να εφαρμόζουν ψυχοπαιδαγωγικές στρατηγικές στη διαχείριση της τάξης και στην ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας. Να αξιολογούν και να βελτιώνουν τις διδασκαλικές πρακτικές βάσει ψυχοπαιδαγωγικών αρχών.

Το μάθημα «Σχολικός Εκφοβισμός και Βία» αποσκοπεί να προσφέρει στους φοιτητές μια εις βάθος κατανόηση των θεωρητικών πλαισίων και των πρακτικών μεθόδων που χρησιμοποιούνται για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Εστιάζει στη μελέτη των διαφόρων μορφών εκφοβισμού, των στρατηγικών πρόληψης και παρέμβασης, και στη διαμόρφωση των απαραίτητων δεξιοτήτων για την αποτελεσματική διαχείριση αυτών των φαινομένων από τους εκπαιδευτικούς στο σχολικό πλαίσιο. Οι φοιτητές θα εξετάσουν τα αίτια και τις επιπτώσεις του σχολικού εκφοβισμού, θα αναλύσουν σύγχρονες ερευνητικές προσεγγίσεις και θα αποκτήσουν πρακτικές γνώσεις για την εφαρμογή κατάλληλων προληπτικών και παρεμβατικών δράσεων με στόχο την προστασία και υποστήριξη των μαθητών.
Ο σκοπός του μαθήματος «Σχολικός Εκφοβισμός και Βία» είναι να εξοπλίσει τους φοιτητές με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για να προσεγγίζουν το θέμα της διαχείρισης του Σχολικού Εκφοβισμού ως μέρος μιας ολιστικής πολιτικής πρόληψης και παρέμβασης της σχολικής μονάδας που εμπλέκει την ενεργό συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, γονείς, παιδιά, μη-διδακτικό προσωπικό. Οι φοιτητές θα εξετάσουν διαφορετικές προσεγγίσεις για την αναγνώριση και την παρέμβαση σε περιστατικά εκφοβισμού, καθώς και τα εργαλεία και τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη των θυμάτων και την αλλαγή της συμπεριφοράς των θυτών.
Οι στόχοι του μαθήματος «Σχολικός Εκφοβισμός και Βία» είναι οι φοιτητές/τριες να, εξετάσουν τα αίτια του σχολικού εκφοβισμού και τις επιπτώσεις του για τους μαθητές, αναγνωρίζοντας τις ψυχολογικές, συναισθηματικές και κοινωνικές συνέπειες. Να γνωρίσουν τις διάφορες μορφές εκφοβισμού, όπως η σωματική, λεκτική, κοινωνική και διαδικτυακή, και να κατανοούν τον αντίκτυπό τους στη ζωή των μαθητών. Να εξοικειωθούν με στρατηγικές πρόληψης που στοχεύουν στη μείωση του σχολικού εκφοβισμού, συμπεριλαμβανομένων προγραμμάτων εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Να μάθουν πρακτικές δεξιότητες για την εφαρμογή αποτελεσματικών παρεμβάσεων σε περιστατικά εκφοβισμού, συμπεριλαμβανομένων τεχνικών για την υποστήριξη των θυμάτων και την αλλαγή της συμπεριφοράς των θυτών και πώς να συνεργάζονται με γονείς, εκπαιδευτικούς και άλλους επαγγελματίες για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και τη δημιουργία μιας κοινής στρατηγικής υποστήριξης. Τέλος να εξετάσουν τις νομικές και ηθικές πτυχές του σχολικού εκφοβισμού, κατανοώντας τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις των σχολικών φορέων και του εκπαιδευτικού προσωπικού, στο πλαίσιο της πρόληψης και παρέμβασης.

Στα πλαίσια του μαθήματος «Νευροεπιστήμες και Ειδική Αγωγή» εξετάζονται οι βασικές αρχές λειτουργίας του νευρικού συστήματος, καθώς και οι εγκεφαλικές δομές που υποστηρίζουν ανατομικά και λειτουργικά τις γνωστικές διεργασίες (μάθηση, μνήμη, γλώσσα, επιτελικές λειτουργίες, οπτικο-χωρικές ικανότητες), το συναίσθημα και τη συμπεριφορά. Παρουσιάζεται η εγκεφαλική λειτουργία κατά τη διάρκεια του ύπνου και η συνεισφορά του στην παγίωση της μνήμης. Ακόμα, μελετάται η ψυχοφυσιολογία των μαθησιακών δυσκολιών, όπως η δυσλεξία και οι μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά, και των νευροαναπτυξιακών διαταραχών, όπως η νοητική αναπηρία. Τέλος, εξετάζονται οι τρόποι με τους οποίους οι γνώσεις αυτές μπορούν να εφαρμοστούν για να καταστήσουν πιο αποτελεσματική τη διδασκαλία.
Οι στόχοι του μαθήματος «Νευροεπιστήμες και Ειδική Αγωγή» εστιάζουν στην παρουσίαση και κατανόηση των σύγχρονων προσεγγίσεων και προγραμμάτων που αποσκοπούν στην πρόληψη και την παρέμβαση στον τομέα της ειδικής αγωγής. Το συγκεκριμένο μάθημα αν και εστιάζει στις νευροεπιστήμες και τη βιολογική βάση των μαθησιακών δυσκολιών και αναπτυξιακών διαταραχών, ωστόσο αναγνωρίζει τη σημασία των κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραγόντων στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής εμπειρίας και δίνει έμφαση στη δημιουργία προσβάσιμων και ενταξιακών μαθησιακών περιβαλλόντων.
Ο σκοπός του μαθήματος «Νευροεπιστήμες και Ειδική Αγωγή» είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στις βασικές αρχές των νευροεπιστημών και να εξετάσει πώς αυτές οι γνώσεις μπορούν να εφαρμοστούν στην ειδική αγωγή. Το μάθημα στοχεύει να ενισχύσει την κατανόηση των βιολογικών βάσεων των μαθησιακών δυσκολιών και των αναπτυξιακών διαταραχών, παρέχοντας τις βάσεις για την ανάπτυξη αποτελεσματικών εκπαιδευτικών και θεραπευτικών στρατηγικών. Στην κατανόηση των Βασικών Εννοιών των Νευροεπιστημών. Στην σχέση των νευροεπιστημών και της εφαρμογής της στην ειδική Αγωγή. Στην ανάπτυξη ερευνητικών δεξιοτήτων με σκοπό την ενίσχυση της ικανότητας κριτικής ανάλυσης ερευνητικών ευρημάτων στον τομέα των νευροεπιστημών και της ειδικής αγωγής καθώς και την κατανόηση των μεθοδολογιών που χρησιμοποιούνται στην έρευνα των νευροεπιστημών. Στην ενίσχυση της Επαγγελματικής Πρακτικής ώστε να μπορεί να γίνει εφαρμογή της γνώσης των νευροεπιστημών στη βελτίωση της επαγγελματικής πρακτικής στην ειδική αγωγή και στην συνεργασία με άλλους επαγγελματίες για την ανάπτυξη και εφαρμογή αποτελεσματικών προγραμμάτων εκπαίδευσης και παρέμβασης.

Το μάθημα «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)» επικεντρώνεται στη διερεύνηση των χαρακτηριστικών, των αιτιών, της διάγνωσης και των παρεμβάσεων που σχετίζονται με τις διαταραχές του αυτιστικού φάσματος. Αν και το μάθημα αναγνωρίζει τις βιολογικές και ψυχολογικές πτυχές της ΔΑΦ, παράλληλα αναδεικνύει τη σημασία των κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων στην κατανόηση και την υποστήριξη των ατόμων με αυτισμό. Στο πλαίσιο αυτό, το μάθημα ενσωματώνει το κοινωνικό μοντέλο για την αναπηρία, που τονίζει τη σημασία της κοινωνικής ένταξης, της ισότητας ευκαιριών και της αποδοχής των διαφορών. Μέσα από αυτό το μάθημα θα εξεταστεί πώς η κοινωνία και τα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα μπορούν να προσαρμοστούν και να υποστηρίξουν αποτελεσματικά άτομα με ΔΑΦ, προωθώντας μια προσέγγιση που δίνει έμφαση στις ικανότητες και όχι στις περιορισμένες δυνατότητες του ατόμου. Επιπλέον, το μάθημα προάγει την ανάπτυξη στρατηγικών και πρακτικών που ενισχύουν την ένταξη και την συμμετοχή των ατόμων με ΔΑΦ σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής και εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ο σκοπός και οι στόχοι του μαθήματος για τη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) εστιάζουν στην κατανόηση αυτής της συγκεκριμένης διαταραχής και στην αποτελεσματική αντιμετώπισή της στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής και θεραπευτικής πρακτικής. Οι στόχοι περιλαμβάνουν την κατανόηση των βασικών χαρακτηριστικών της ΔΑΦ, όπως οι διαφορετικοί τύποι και βαθμοί σοβαρότητας της διαταραχής, η επίδρασή της στις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες και η σχέση της με άλλες διαταραχές. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει τις μεθόδους διάγνωσης και αξιολόγησης της ΔΑΦ, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών που ακολουθούνται για την κατανόηση των ατομικών αναγκών και τη δημιουργία εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εξετάζει διαφορετικές διδακτικές στρατηγικές και προγράμματα εκπαίδευσης που είναι προσαρμοσμένα στις ατομικές ανάγκες των παιδιών και εφήβων με ΔΑΦ. Στις τεχνικές και στρατηγικές για τη συνεργασία με γονείς, συνεργάτες και άλλους επαγγελματίες που συμμετέχουν στη φροντίδα και εκπαίδευση ατόμων με ΔΑΦ, καθώς και για τη διαχείριση της συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον. Τέλος, στοχεύει στην εξέταση των ηθικών και νομικών ζητημάτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση και περίθαλψη ατόμων με ΔΑΦ, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των εκπαιδευτικών και των επαγγελματιών της υγείας.

Η σχέση μεταξύ μουσικής και ειδικής αγωγής είναι πολύ σημαντική και έχει ευρείες εφαρμογές στην εκπαίδευση και τη θεραπεία. Η μουσική μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για την υποστήριξη και την ανάπτυξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), καθώς και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Αναφέρονται διάφοροι τρόποι που η μουσική μπορεί να ενσωματωθεί στην ειδική αγωγή. Ειδικότερα, η μουσική θεραπεία χρησιμοποιείται ως μέσο για τη βελτίωση των φυσικών, συναισθηματικών, κοινωνικών και πνευματικών λειτουργιών των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Η μουσική εκπαίδευση παρέχει μια δομημένη προσέγγιση στη μάθηση της μουσικής, συμπεριλαμβανομένων προσαρμοσμένων μεθόδων για τους μαθητές με ΕΕΑ. Η συμμετοχή σε ομαδικές μουσικές δραστηριότητες, όπως οι μουσικές ομάδες ή οι χορωδίες, προάγει την κοινωνική αλληλεπίδραση και την αίσθηση της κοινότητας. Η μουσική μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο εκφραστικής τέχνης για την έκφραση συναισθημάτων και την αυτό-έκφραση. Οι μουσικές δραστηριότητες μπορούν να προσαρμοστούν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των μαθητών με ΕΕΑ, προσφέροντας προσαρμοσμένα μουσικά όργανα ή δραστηριότητες.

Συνολικά, η μουσική παρέχει μια πολύπλευρη προσέγγιση για την υποστήριξη και την ανάπτυξη των μαθητών με ΕΕΑ σε διάφορους τομείς της ζωής τους. Υπάρχουν πολλές στρατηγικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ενσωματωθούν μαθητές με ΕΕΑ στη μουσική εκπαίδευση. Ορισμένες από αυτές τις στρατηγικές περιλαμβάνουν: την διαφοροποίηση του περιεχομένου, ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών, ο εκπαιδευτικός μπορεί να προσαρμόσει το περιεχόμενο των μαθημάτων μουσικής για να είναι προσβάσιμο και ενδιαφέρον για όλους. Την χρήση διαφορετικών μουσικών εργαλείων όπου ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει μια ποικιλία από μουσικά εργαλεία και μέθοδοι, όπως τα πληκτροφόρα, τα πνευστά, τα κρουστά και τη φωνητική εκπαίδευση, για να καλύψει τις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών. Την ομαδική συνεργασία αφού η μουσική μπορεί να προωθήσει τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών. Οι δραστηριότητες ομαδικής μουσικής μπορούν να ενισχύσουν την κοινωνική συνοχή και την αίσθηση της κοινότητας. Τις προσαρμοσμένες αποστολές, όπου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να προσαρμόσουν τις αποστολές μουσικής για να αντικατοπτρίζουν τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες των μαθητών. Τέλος την ατομική υποστήριξη αφού ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρέχει ατομική υποστήριξη στους μαθητές που τη χρειάζονται, όπως επιπλέον μαθήματα ή προσαρμοσμένες δραστηριότητες.

Οι παραπάνω στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος μουσικής εκπαίδευσης που είναι προσβάσιμο και ενδιαφέρον για όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με ΕΕΑ.

Το μάθημα «Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών και Αξιολόγηση» έχει ως κύριο στόχο την εκπαίδευση των φοιτητών στις μεθόδους και τεχνικές που απαιτούνται για την αναγνώριση και διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά και εφήβους. Επικεντρώνεται στην κατανόηση των θεωρητικών προσεγγίσεων και μοντέλων που χρησιμοποιούνται στη διάγνωση, καθώς και στις διαδικασίες αξιολόγησης και διάγνωσης, όπως η συλλογή και ανάλυση δεδομένων. Οι φοιτητές θα μάθουν να εντοπίζουν και να κατανοούν τις διάφορες μορφές μαθησιακών δυσκολιών, όπως η δυσλεξία, η δυσνοησία και η διαταραχή έλλειψης προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD). Επιπλέον, θα αναπτύξουν δεξιότητες για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν κατά τη διάγνωση αυτών των δυσκολιών και θα εκπαιδευτούν στην εφαρμογή κλινικών πρακτικών και τεχνικών αξιολόγησης. Δίνεται έμφαση στη σημασία της δημιουργίας ενταξιακών πλαισίων που θα προάγουν την ισότητα και την αποδοχή. Έτσι, η προσέγγιση αυτή τονίζει τις δυνατότητες και τις ικανότητες κάθε ατόμου, πέρα από τις δυσκολίες του. Είναι σημαντικό να διαγνωστεί και να αντιμετωπιστεί έγκαιρα κάθε διαταραχή, καθώς η σωστή υποστήριξη μπορεί να βοηθήσει τα άτομα που την αντιμετωπίζουν να αναπτύξουν το πλήρες δυναμικό τους. Τέλος, οι φοιτητές θα μάθουν να σχεδιάζουν και να αξιολογούν προγράμματα παρέμβασης, με στόχο τη βελτίωση της μαθησιακής απόδοσης και την ένταξη των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες στο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Ο σκοπός του μαθήματος «Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών και Αξιολόγηση» είναι να εκπαιδεύσει τους φοιτητές στις μεθόδους και τις τεχνικές αξιολόγησης που απαιτούνται για την αναγνώριση και τη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά και εφήβους. Ο σκοπός επίσης είναι να εξοικειώσει τους σπουδαστές με τις διαφορετικές μορφές μαθησιακών δυσκολιών και τους παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση.
Το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση των θεωρητικών προσεγγίσεων και των μοντέλων που χρησιμοποιούνται για τη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών. Στην εκμάθηση των διαδικασιών αξιολόγησης και διάγνωσης μαθησιακών δυσκολιών, συμπεριλαμβανομένης της συλλογής και ανάλυσης δεδομένων. Στην αναγνώριση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών όπως η δυσλεξία, η δυσνοητία και η δυσαναγνωσία. Στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που συναντώνται στη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών και τέλος στην εφαρμογή κλινικών πρακτικών και τεχνικών για την αξιολόγηση των ατομικών αναγκών των μαθητών.

Το μάθημα “Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης” αποσκοπεί στην παροχή των βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων που απαιτούνται για την αποτελεσματική οργάνωση, διοίκηση και διαχείριση των εκπαιδευτικών μονάδων και συστημάτων Γενικής και Ειδικής Αγωγής. Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις θεωρίες και τις πρακτικές που διέπουν τη διοίκηση της εκπαίδευσης, θα κατανοήσουν τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και θα αναπτύξουν ικανότητες για την επίλυση προβλημάτων στον εκπαιδευτικό τομέα. Σκοπός του μαθήματος είναι να έλθουν σε επαφή οι φοιτητές/τριες με κρίσιμες πτυχές που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και διοίκησης εκπαιδευτικών μονάδων όπως είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός, ο προγραμματισμός, η λήψη αποφάσεων και η διαχείριση συγκρούσεων και κρίσεων, η αξιολόγηση, η επαγγελματική ανάπτυξη του προσωπικού, η προώθηση καινοτομιών και η διασύνδεση με άλλες εκπαιδευτικές μονάδες και την τοπική κοινωνία, ώστε να εμπεδώσουν τη δομή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και τη διοικητική του οργάνωση. Επιπλέον, δίνεται έμφαση σε πτυχές της διοικητικής λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων όπως είναι η παρουσίαση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και η περιγραφή των βασικών καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των διευθυντών σχολικών μονάδων.
Στόχος του μαθήματος είναι η παροχή ολοκληρωμένου υπόβαθρου γνώσεων στην Οργάνωση και Διοίκηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, με στόχο την κατανόηση των πτυχών που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και διοίκησης εκπαιδευτικών μονάδων Γενικής και Ειδικής Αγωγής, ώστε να εμπεδώσουν οι φοιτητές τη δομή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και τη διοικητική του οργάνωση. Αυτό το μάθημα παρέχει μια ολοκληρωμένη βάση γνώσεων και δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την επιτυχή οργάνωση και διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων και συστημάτων, εξοπλίζοντας τους φοιτητές με τα εργαλεία που χρειάζονται για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σύγχρονου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

 Η Μεταπτυχιακή Διατριβή επιπέδου Μάστερ είναι Επιλεγόμενη για τους φοιτητές και ισοδυναμεί με φόρτο εργασίας δύο μαθημάτων δηλαδή 20 ECTS. Ο σκοπός του μαθήματος είναι η ανάπτυξη ερευνητικής και αναστοχαστικής διάθεσης στις/στους φοιτήτριες/φοιτητές και η εξοικείωσή τους με τις βασικές αρχές της έρευνας. Οι φοιτητές/-τριες διατυπώνουν μια προβληματική η οποία αξίζει να διερευνηθεί και να αναπτυχθεί περαιτέρω στο πλαίσιο της έρευνας. Οι επί μέρους στόχοι του μαθήματος είναι: Η παροχή δυνατότητας στις/στους φοιτήτριες/φοιτητές να αναπτύξουν περαιτέρω τις δεξιότητες και τις γνώσεις που έχουν αποκτηθεί κατά τη διάρκεια του προγράμματος με την εφαρμογή τους στην ανάλυση ενός συγκεκριμένου ερευνητικού προβλήματος ή ζητήματος. Η πρακτική εφαρμογή του σχεδιασμό ενός ερευνητικού έργου, η εφαρμογή των κατάλληλων ερευνητικών μεθόδων, η συλλογή και αναστοχαστική ανάλυση των δεδομένων, και η παρουσίαση των αποτελεσμάτων. Η ανάπτυξη της ικανότητας ετοιμασίας και παρουσίασης σημαντικών πληροφοριών βάση ποσοτικών ή ποιοτικών δεδομένων και η ποιοτική/αναστοχαστική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.

Οι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση των τριών πρώτων εξαμήνων και την συμπλήρωση των 90 ECTS (Πιστωτικές Μονάδες), πραγματοποιούν 500 ώρες πρακτικής άσκησης (200 ώρες φόρτος εργασίας μαθήματος και 300 ώρες παρακολούθηση και συμμετοχή σε παρεμβατικές δράσεις), σε δομές Ειδικής Αγωγής, Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης, Σχολικές μονάδες γενικής αγωγής που φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ΚΕΔΔΥ ή Δημόσια Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα και Τμήματα Ένταξης των Σχολικών Μονάδων. Κάθε φοιτητής/τρία είναι υπεύθυνος/η για την τήρηση παρουσιολογίου κατά τη διάρκεια υλοποίησης της πρακτικής άσκησης σε όλες τις δομές, το οποίο υπογράφεται από τον υπεύθυνο της δομής. Ο/η φοιτητής/τρία τηρεί ατομικό φάκελο πρακτικής άσκησης, στον οποίο φυλάσσει τα παρουσιολόγια, τα πρωτόκολλα παρατήρησης και τις εργασίες που υλοποιούνται στα πλαίσια της πρακτικής άσκησης.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες (ΜΦ) θα είναι σε θέση να: συνδέουν και θα επαναπροσδιορίζουν στην πράξη τις γνώσεις που απέκτησαν από τις σπουδές τους πάνω σε ζητήματα ειδικής παιδαγωγικής, μεθοδολογικής και διδακτικής φύσεως, να σχεδιάζουν ψυχοπαιδαγωγικά πρωτόκολλα αξιολόγησης και να δημιουργούν ψυχοπαιδαγωγικά πρωτόκολλα παρέμβασης, να εφαρμόζουν εμπεριστατωμένες διδακτικές μεθόδους και τεχνικές στην εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Τέλος να αξιολογούν την επίδοσή τους κατά την εφαρμογή των πρωτοκόλλων αξιολόγησης και παρέμβασης μέσω των αυτό-αναφορών (ημερολόγιο και αυτό-αναφορικά ερωτηματολόγια) και να συνεργάζονται με συναδέλφους για την υλοποίηση των ψυχοπαιδαγωγικών πρωτοκόλλων αξιολόγησης και παρέμβασης, ερμηνεύουν τα αποτελέσματα της παρέμβασής τους.